In opdracht van SADC bouwt MUG Ingenieursbureau mee aan een Digital Twin van het gebied rondom Schiphol-Amsterdam. Samen met PosadMaxwan realiseren we een geactualiseerd datasysteem dat gebruikt kan worden voor het maken van strategische keuzes in de gebiedsontwikkeling.
Keuzes maken op basis van datasimulaties
SADC (Schiphol Area Development Company) ontwikkelt (samen met onder andere gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland en Schiphol Group) een Digital Twin van de Airport Corridor: het gebied van de Amsterdamse Zuidas, via Schiphol tot Hoofddorp. Doel van de Digital Twin is om betere beslissingen te kunnen maken voor het gebied, doordat partners één gedeelde, actuele informatiebasis hebben.
Impact van keuzes simuleren
Met de Digital Twin kun je de impact van keuzes integraal simuleren en vervolgens kun je monitoren en leren van de daadwerkelijke gevolgen van beslissingen. Dat is ook precies de bedoeling: de Airport Corridor is een economisch belangrijk gebied, maar ook een gebied waar we maatschappelijke doelen – sociaal en duurzaam – nastreven. Met de Digital Twin wil SADC balans brengen in keuzes tussen samenleving, duurzaamheid en economie.
Gekoppelde databronnen
De Digital Twin bestaat uit verschillende informatielagen. MUG Ingenieursbureau zorgt voor de databronnen aan de achterkant en PosadMaxwan voor de visualisaties aan de voorkant. De benodigde data halen wij uit bestaande bronnen en koppelen deze aan het systeem. Als directe koppelingen niet mogelijk zijn, zorgen we ervoor dat losse bronnen eenvoudig te updaten zijn. Hiermee ontstaat een geactualiseerd datasysteem dat gebruik maakt van bronnen als: BAG, Energielabels, Wegenbestand, CBS data, Kadaster, Atlas leefomgeving (RIVM data), Ruimtelijke plannen en het Werkgelegenheidsregister LISA.
Bekijk hieronder de animatie van SADC waarin de Digital Twin wordt uitgelegd.