GeoSolutions, Energie

Maatvoering 52 km mastverzwaring TenneT

Tussen Diemen en Lelystad bevindt zich een 380kV-hoogspanningsverbinding van TenneT. TenneT wil de capaciteit van de verbinding verhogen en combineert deze werkzaamheden met groot onderhoud. Dura Vermeer heeft de opdracht gekregen om de komende twee jaar de mastfundaties te verzwaren. Omdat Arnold Fieten en MUG Ingenieursbureau ervaring hebben met soortgelijke projecten, heeft Dura Vermeer ons gevraagd voor de maatvoering voor de mastverzwaring.

Maatvoering masten en toegangswegen
In totaal gaat het om 155 masten en 95 aanpassingen aan mastfundaties op een traject van 52 kilometer. Arnold en Kay Boon zijn bijna dagelijks op dit werk te vinden. Voor het verzwaren van de masten ligt hun aandacht niet alleen bij de mastfundaties, ook de bouwwegen ernaartoe moeten worden ingemeten en uitgezet.

Nieuwe normen
De masten krijgen nieuwe gelijders (de stroomvoerende draden) om de capaciteit te vergroten. Bovendien is de huidige hoogspanningsverbinding inmiddels bijna 50 jaar oud en vervangt TenneT ook andere onderdelen, zoals de isolatorkettingen en bliksemdraden om de levensduur van de verbinding te verlengen. In dit kader worden ook de hoogspanningsmasten en de mastfunderingen opnieuw constructief beschouwd en die moeten daarnee aan de nieuwste normen voldoen. Dat betekent onder andere dat de funderingen verzwaard moeten worden. Hiervoor worden naast de bestaande fundering boorpalen geplaatst die de fundering vormen van nieuwe betonblokken. Die worden vervolgens weer gekoppeld aan de bestaande fundering.

Ontwerp, inmeten en uitzetten
“Voor de nieuwe boorpalen maken we eerst een ontwerp. We meten de bestaande funderingen in en vervolgens tekenen we de nieuwe boorpalen in. Voor het boren zetten we de nieuwe palen uit en na het boren meten we deze nog een keer in. Op een later moment voeren we nog een monitoringsmeting uit.

Treintje met ploegen
Als de nieuwe palen eenmaal zijn geplaatst, zetten we de betonvoet uit. Als de nieuwe voet gestort is meten we deze ook weer in. Het is een soort treintje met werkzaamheden. In het treintje worden de bouwwegen ingemeten en aangelegd, komen er boorploegen en timmerploegen en zo gaan we van mast naar mast. We proberen iedereen voor te blijven en dat lukt tot nu toe prima. Mochten er meer boorstellingen bijkomen, dan wordt het wel een uitdaging om voor te blijven. De eerste mast is inmiddels opgeleverd, we hebben dus nog wel even te gaan!"

Arnold Fieten en Kay Boon (foto).

Terug naar overzicht

Expertise

  • Opdrachtgever: Dura Vermeer
  • Plaats: Lelystad-Diemen

Certificering