De les begon vanochtend met een presentatie van projectleider Geosolutions Frank Smid en dataspecialist Geosolutions Lydia Attema over wat wij als bedrijf doen. Daarna gingen de leerlingen aan de slag met een opdracht op het schoolplein. Want stel er komt een halfpipe om te skaten op het plein, welke locatie is dan geschikt? Dat konden de kinderen zelf onderzoeken.
Leerlingen doorliepen verschillende stappen die wij ook gebruiken in echte projecten. In een zandbak vonden ze met behulp van een metaaldetector en scheppen bijvoorbeeld echte archeologische vondsten zoals munten, scherven en botten. Marlies van Kruining, een van onze archeologen, had de vondsten meegenomen en vooraf verstopt in de grond. Zo konden de leerlingen ervaren hoe het is om te werken als archeoloog. Marlies vertelde hen tijdens het zoeken en graven meer over haar beroep. “Het leukste om te doen vandaag was het opgraven. Thuis kan ik nu vertellen dat ik een oude munt en een bot heb gevonden,” vertelde een leerling. Een klasgenoot vulde aan: “Vooral het werken met een metaaldetector lijkt mij later leuk!”
Lydia Attema liet zien hoe bodemonderzoek werkt. Ze vertelde meer over wat je in de bodem kunt aantreffen en wat voor gevolgen dit heeft. “Ik wist niet dat je de grond zo kunt onderzoeken. Bodemonderzoek was helemaal nieuw voor mij,” aldus een leerling. De kinderen gingen daarnaast ook met vragen langs een speciaal gemeenteloket, daar leerden ze dat je niet zomaar ergens kunt bouwen en je vaak te maken krijgt met vergunningen. Collega Frank Roijinga, een van onze landmeters, liet zien hoe hij te werk gaat en hoe hij apparatuur zoals een GPS-meter gebruikt. Toen de kinderen aan het eind van de gastles klaar waren met de metingen liet Frank zien hoe dat eruitziet in 3D op de computer. Een leerling vertelde: “Ik woon in een wijk waar heel veel gebouwd wordt, dus daar zie je landmeters vaak.” Lerares Jennie: “Hier in de regio wordt zoveel gebouwd. In het vervolg als de kinderen iemand het land zien opmeten dan weten ze wat diegene aan het doen is.”
Na de opdracht vroeg Lydia in de klas: ‘welk beroep lijkt je later leuk?’ Voor elk beroep staken leerlingen hun vinger op. Wie weet hebben onze collega’s vandaag wel gewerkt met hun collega’s van de toekomst! “De gastles was veelomvattend en verbreedt de kijk van leerlingen op de wereld. Veel informatie was nieuw voor de leerlingen. Ik zag dat ze het interessant vonden, ze waren goed aan het opletten en luisteren,” zei lerares Jennie. Een leerling zei na afloop: “Ik wist niks van deze beroepen. Aan het begin dacht ik dat het misschien wel saai zou worden, maar dat viel echt mee. Buiten de beroepen uitvoeren was heel leuk. Misschien ga ik later wel buiten werken.”