Elke fase van een project vraagt om een speciale aanpak, of we nu spreken van het inpassen van nieuwbouw of het uitbreiden van bestaande plannen. De planvorming is een essentiële schakel in dit proces om te komen tot een gedegen en gedragen plan. Elk project verdient maatwerk!
Meer over planvormingU kunt bij MUG Ingenieursbureau terecht voor het ontwerpen van wegen, landelijk of stedelijk gebied, wind- en zonneparken en nog veel meer. Waar vroeger ontwerpen op papier werden gemaakt, worden nu de meest ingewikkelde infra-ontwerpen volledig in 3D uitgewerkt.
Meer over 3D-ontwerpOnze ontwerpers maken ontwerpen van schets tot definitieve ontwerpen. In 2D, 3D en uiteindelijk in kraanmodellen. Om te verifiëren of het ontwerp matcht met het beschikbare budget, maken wij ook kostenramingen.
Meer over ontwerp en kostenramingEen goed contract vormt de basis voor projectsucces. Maar hoe vertaalt u uw wensen en projectdoelstellingen naar een sluitend contract? En welke contractvorm past hier het beste bij? MUG Ingenieursbureau geeft u de antwoorden op uw vragen over contracten en adviseert u graag over de mogelijkheden.
Meer over contractadviseringDe bouw van een project kan soms heel complex zijn, waarbij verschillende disciplines aan bod komen. Als opdrachtgever kunt u er voor kiezen om u te laten vertegenwoordigen door een directievoerder. Een directievoerder bewaakt en beheerst de uitvoering van uw project.
Meer over contractbegeleidingBij kleine projecten, maar zeker bij complexe projecten zijn veel verschillende belangen gemoeid. MUG Ingenieursbureau ondersteunt u bij omgevingsmanagement en het beheren van omgevingsdata in projectportalen.
Meer over omgevingsmanagementHet projectmanagement vormt de basis van elk bouwproject. Een projectmanager of projectleider zorgt ervoor dat een project succesvol gerealiseerd wordt. MUG Ingenieursbureau heeft ervaren projectmanagers in huis die u ondersteunen in elke projectfase.
Meer over projectmanagementBij het ontwerp, de reconstructie en het beheer van wegen moet rekening worden gehouden met verkeersveiligheid. Dit betekent dat in elke fase van een wegontwerp een verkeersveiligheidsaudit verplicht is.
Meer over verkeersveiligheidsauditOnze milieukundig adviseurs hebben actuele kennis van wet- en regelgeving op het gebied van milieu, bodembescherming en afvalstoffen. Zij combineren inhoudelijke en praktische kennis om u te voorzien van milieukundig advies op maat.
Lees verderBodemonderzoek is nodig als u op een stuk grond wilt bouwen of een terrein wilt herinrichten. Wij onderzoeken of de bodem wel of niet verontreinigd is.
Lees verderWaterbodemonderzoek is noodzakelijk voorafgaand aan baggerwerkzaamheden. De informatie die verkregen wordt uit dit waterbodemonderzoek is nodig om te bepalen wat er met het materiaal moet gebeuren.
Lees verderBodemsanering houdt in dat de verontreinigde grond verwijderd wordt. Voordat dit echter gebeurt stellen we eerst door middel van bodemonderzoek vast welke grond verontreinigd is.
Lees verderOnze bodem zit vol sporen uit het verleden, die gevolgen kunnen hebben voor de ruimtelijke ontwikkeling, bestemmingsplannen, bouwplannen en grondaquisities. De archeologen van MUG Ingenieursbureau helpen u graag met Archeologisch bureauonderzoek.
Lees verderHet verwachtingsmodel dat is opgesteld bij het archeologische bureauonderzoek, testen we bij MUG Ingenieursbureau in de praktijk met booronderzoek.
Lees verderArcheologische opgravingen zijn nodig als er sprake is van archeologische waarden in de ondergrond. We onderzoeken de grond laagsgewijs, stellen alle sporen en vondsten veilig en documenteren alles.
Lees verderArcheologische begeleiding is ideaal als er geen tijd en ruimte is om voorafgaand aan de civieltechnische werkzaamheden een archeologische opgraving uit te voeren.
Lees verderAls het veldwerk is afgerond begint het specialistisch onderzoek. Wij hebben een breed aanbod aan expertises in ons team die het onderzoek kunnen verrichten.
Lees verderBij de ontwikkeling en realisatie van ruimtelijke plannen is cultuurhistorie altijd een factor om rekening mee te houden. Om aan uw cultuurhistorische zorgplicht te voldoen, is cultuurhistorisch onderzoek vaak noodzakelijk voorafgaand aan civieltechnische werkzaamheden.
Lees verderOnze afdeling Geo-ICT realiseert voor diverse opdrachtgevers slimme tooling op basis van Esri-software.
Bekijk geo-toolsHoe zorgt u ervoor dat uw energieproject optimaal rendeert? En niet onbelangrijk: dat de bouw of aanleg efficiënt en soepel verloopt? Wij helpen overheden en ontwikkelaars met data-analyses die inzichten geven voor het ontwikkelen van duurzame plannen. Zo helpen wij u bij het maken van de energietransitie.
Lees verderDe beschikbare ruimte in Nederland is klein en de eisen, wetgeving van benodigde vergunningen zijn groot. Wij kunnen deze puzzel voor u oplossen. Onze kennis van wetgeving en omgeving resulteert in tijdwinst en draagvlak tijdens het planvorming en vergunningentraject.
Lees verderOm de locatie van het energieproject te conditioneren is voorbereidend onderzoek noodzakelijk. Wij zorgen voor overzicht en afstemming en vertalen dit naar een aanpak op maat. Door bijvoorbeeld archeologie- en bodemonderzoek te koppelen ontstaat besparing én vermindert overlast.
Lees verderHet ontwerpen en engineeren van toegangswegen, bouwwegen, kraanopstelplaatsen, inliggende infrastructuur, waterbezwaar en schakelstations zijn voor ons dagelijkse werkzaamheden. Hierdoor weten wij precies wat wel en wat niet haalbaar is.
Lees verderBij projecten met een grote impact op de omgeving is de inzet van een omgevingsmanager een vereiste en van grote meerwaarde. Onze omgevingsmanagers vormen de schakel tussen de projectorganisatie en de projectomgeving.
Lees verderSamen met Koninklijke Sjouke Dijkstra hebben we alle kennis en kunde geborgd voor de realisatie van windparken, zonneparken en schakelstations. We zijn gewend om te werken met verschillende contracten en in bouwteams.
Lees verderNa de oplevering van het project begint het pas echt: de exploitatiefase. Deze fase kent zijn eigen uitdagingen. Vanuit diverse vergunningen worden vaak zaken gevraagd of eisen gesteld die tijdens de operationele fase regelmatig gecontroleerd en opgevolgd dienen te worden.
Lees verderPersoneel is veruit de belangrijkste succesfactor MUG Ingenieursbureau. Wij zijn altijd op zoek naar goede medewerkers. Ben jij de praktische denker die wij zoeken?
Meer over werken bij MUGBen jij toe aan een nieuwe uitdaging of gewoon iets heel anders? Of heb je geen baan meer en zou je graag weer aan het werk willen? Bij MUG Ingenieursbureau kun je je omscholen naar een beroep in de geo-branche.
Meer over werken en lerenZoek jij een leuke stage bij een ingenieursbureau? Bij ons kun je aan de slag als je bijvoorbeeld een opleiding Civiele Techniek, Built Environment, Milieu, Archeologie of Energie volgt.
Bekijk onze stagesMUG is in 1984 in Bedum gestart als landmeetkundig bureau. De letters M.U.G. stonden in eerste instantie voor Meet- en Uitzet Groep, later veranderde dit in Maatvoering, Uitzetwerk en Geodesie.
Meer over onze historieAls ingenieur kijk je altijd vooruit. Daarom vinden wij het belangrijk om actief in vulling te geven aan duurzaam en betrokken ondernemen.
Meer over onze manier van MVOEen belangrijk aspect om onze doelstellingen uit onze beleidsverklaring te behalen ten aanzien van duurzaam ondernemen, betreft ons CO2-reductiebeleid. Om dit kracht bij te zetten, heeft onze organisatie ingezet op het hoogste niveau van de CO2-prestatieladder (trede V).
Meer over ons CO2-reductiebeleidBij MUG Ingenieursbureau vinden we dat u mag rekenen op maximale kwaliteit en optimale werkprocessen. Zo vormt ISO 9001 al jaren de basis van onze (project)organisatie.
Onze certificeringenVanaf het begin is Coenraad Roerig bij Combinatie Herepoort aangesteld als Coördinator Af- en Opleveren.
Over het project
Combinatie Herepoort staat als aannemer aan de lat voor de ombouw van de Zuidelijke Ring van Groningen. Dit megaproject moet ervoor zorgen dat de belangrijkste verkeersader van het Noorden weer tientallen jaren geschikt is voor al het dagelijkse verkeer.
Over een lengte van 12 kilometer halen we de stoplichten van het Julianaplein, bouwen we een verdiepte ligging met een park erop, renoveren we bestaande viaducten en bouwen we er meerdere nieuwe viaducten en tunnels bij. Het hele gebied eromheen wordt meegenomen, zowel boven als onder de grond. Dit is met recht een megaklus!
Het contract is opgezet in een UAV-gc vorm. In principe houdt dat in dat de opdrachtgever een aantal documenten met eisen heeft verstrekt en dat Combinatie Herepoort het werk moet bouwen én aantonen dat het werk voldoet aan het contract. In theorie hoeft de opdrachtgever dus niet eens buiten te kijken of het werk wel is uitgevoerd, want Combinatie Herepoort levert alle bewijs daarvoor op papier aan. Met zo’n groot project gaat ook dit proces weer om enorme aantallen: Het contract bestaat uit 4.000 documenten met 10.000 eisen en tegen het einde van het project hebben we die aangetoond met 65.000 verificaties (controles tijdens het ontwerp) en een half miljoen keuringen (controles tijdens de bouw)! Je kunt je voorstellen dat we naast een hoop beton bijna net zoveel papier produceren. Gelukkig doen we dat bijna helemaal digitaal.
"Op dit prachtige project worden we continu uitgedaagd om binnen de beschikbare ruimte iets te maken waar onze opdrachtgever om heeft gevraagd. Dankzij Coenraad en de systematiek die hij heeft ontwikkeld, maken we inzichtelijk hoe we dat doen. Samen met de rest van ons team gaan we met elkaar iets opleveren waar de Groningers trots op kunnen zijn."
- Bert Kramer, Manager Processen en Stakeholders bij Combinatie Herepoort
Coördinator Af- en Opleveren
"Ik heb een plan gemaakt om te zorgen dat alle informatie op het juiste moment bij de juiste mensen bekend is: Het Afdelingsplan Af- en Opleveren. De spil van het plan is een Projectportaal, wat ik zelf ontwikkel en beheers. Het portaal is gebaseerd op Relatics en ArcGIS Online. In totaal wordt het Portaal door 250 personen gevuld en geraadpleegd.
Naast het systeem beheer ik het proces. Ik praat met de opdrachtgever over de vorm en inhoud van de dossiers, de planning voor het aanleveren en de mogelijkheden voor verbetering. Uiteindelijk leveren we op aan Rijkswaterstaat, de Provincie Groningen, de Gemeente Groningen, ProRail en twee waterschappen. Er valt dus genoeg te bespreken!
Binnen de Combinatie praat ik met de Proces-, Ontwerp- en Realisatiemanagers van Combinatie Herepoort over de stand van zaken en de voortgang op de dossiers. Op dit moment ben ik druk bezig (en bijna klaar) met de oplevering van de Helperzoomtunnel en het gebied eromheen." - Coenraad Roerig